El Cumhuriyyet'ül Lübnaniyye Mutfağı



Bu hafta arkadaşlarımızla buluşma yeri olarak bir Lübnan restoranı olan Safran'ı seçiyoruz. Ben de   Doğu Akdeniz'in kıyısında bir Ortadoğu ve Arap ülkesi olan Lübnan'ın mutfağımıza yakın olan tadlarını bu bahane ile yaptığım araştırma sayesinde daha yakından tanıma fırsatı buluyorum. Mutfağın bizim mutfağımıza benzemesinin sebebi, Lübnan'ın 1516'dan, Osmanlının son dönemlerine kadar Türklerin hakimiyeti altında olmasıymış. Birinci Dünya Savaşı sonrasından 1943'e kadar ülkenin kontrolünü eline alan Fransızlar da Lübnanlılara kendi yemek kültürlerinden bir şeyler sunmuşlar. Kültürel geçmişinin etkisiyle de Lübnan mutfağı, Ortadoğu'nun en popüler mutfaklarından biri olmuş. Yüzölçümü olarak İstanbul'un iki katı kadar olan bu küçük ülkenin çeşitli bölgelerinden gelen zengin bir çeşitliği varmış kullanılan malzemelerin. Zeytinyağı, çeşitli otlar, sarımsak ve limon Lübnan mutfağının tipik tatlarıymış. Soğuk ve sıcak mezelerinin, mutfağın dünya çapında tanınmasında önemli bir rolü olmuş.







Fairuz - Bahibak Ya Libnan


Lübnan yemeklerinde genel olarak kullanılan baharatlar ise karabiber, tarçın, karanfil, çemen otu, hindistan cevizi ve zencefilmiş. Şimdi öne çıkan Lübnan yemekleri arasında elimize bir peçete alıp gezintiye başlayalım.


Lübnan ile birlikte Arap dünyasında da popüler olan ve çoğumuzun severek tükettiği bizde babaganuş olarak bilinen bu meze, közlenmiş patlıcan, tahin, zeytinyağı, sarımsak ve limon suyu ile yapılıyor.

Bu yemek ise nohut ve kimyon ile yapılıyormuş.
Balila
Bu renkli salatanın malzemeleri ise kızarmış pide, salatalık, domates, kuş otu(chickweed) denilen bir bitki ve naneymiş.

Fattoushe
Ortadoğuda yavaş yavaş fast food ürünü olan falafel, bazı ülkelerdeki Mc Donalds'larda  "Mc Falafel" adı ile satılıyormuş. Nohudun ezilerek çeşitli baharatlarla tatlandırılıp kızartılması ile hazırlanıyormuş. Vejeteryanlar arasında da popülerleşen bu yemeğin kökeninin neresi olduğu İsrail ile Lübnan arasında tartışma konusuymuş.
Falafel
Lübnan mutfağı yemekleri arasında adı anıldığına göre çok sevildiği belli olan sıcak ya da soğuk servis edilebilen kızarmış karnabahar, pide üzerinde tahin, marul, domates eşliğinde servis ediliyormuş.

Zahra Mekleyah 
Nohut, tahin, limon suyu ve sarımsaktan yapılan bu meze bizde olduğu gibi diğer Ortadoğu ülkelerinde de önemli bir yere sahipmiş.
Hummus
Bulgur ve kıymadan yapılan bu yemek sanki içli köfteye benziyor öyle değil mi?

Kibbeh
İnce bulgur, çiğ kıyma ve ince bulgurdan yapılıyormuş. Çiğ köftenin değişik bir versiyonu olabilir mi acaba?

Kibbeh Nayyeh
Kıyma, değişik baharatlar ve soğan ile hazırlanan kofta!

Kofta
Mısır, Filistin ve Libya mutfaklarında da yer alan bu yemek bir çeşit kabak dolması.

Kousa Mahshi
Bizim Adana'nın Lübnan versiyonu olan bir kebap.

Kabab Koobideh
Lahmacunun Lübnan'da yaşayan amcasının oğlu...

Lahm bi'ajīn
Yeşil mercimekli pilav üzerine kavrulmuş soğanla servis edilen bu yemek Lübnan'dan başka diğer Ortadoğu ülkelerinde de popülermiş.

Mujaddara
Bulgur, maydanoz, nane, taze soğan, domates, zeytinyağı, limon suyudan yapılan bu salata, Lübnan mutfağının tanınan salatalarındanmış.
Tabbouleh
Filistin ve İsrail'de de yapılan bu kurabiye, hurma ve fındık, ceviz gibi kuruyemişlerlerden birini içeriyormuş. Bazı hristiyan ve müslüman bayramlarında da yapılan bir tatlıymış.

Ma'amoul
Kinafa, yani bizde söylendiği şekliyle künefe, bilindiği üzere kadayıf ve özel tuzsuz bir peynirden yapılıyor.

Kinafa
Pek çok Asya ve kimi Afrika ülkesinde de tüketilen tahin helvası, Lübnan mutfağına da girmiş.

Halva
Şimdi sıra geldi bizim Lübnan Restoranı Safran'a. Yazının sonunda adresini bulacağınız bu restoran, dekorasyondaki otantik unsurlar ve çalınan müziklerle şark esintisi yaşatıyor.






Ve gelelim bizim menüden seçtiklerimize.


Buna Türk salatası diyorlar, ezme diyebiliriz. Her zaman öyle mi yapıyorlar bilmiyorum ama tuzu biraz fazla kaçmıştı bana göre.


Tabboulehi sevdim benim damak tadıma göre. Ama buna nar ekşisi ne iyi giderdi demeden de edemiyorum.


Bir çeşit balık mezesi. Острая рыба по-мароккански diye geçiyor menüde. Balığı ızgara ya da kiremitten başka (bir de konserve ton balığına bayılırım)  yiyemediğimden tadına maalesef bakamıyorum.


İşte sunumda şov diye buna derim! İnce ve uzun kesilerek kızartılan havuçlar harika. Her türlü yemeğin yanına eklenebilir. Süper fikir. Bu arada ne yorum yapmıştı arkadaşım bu yemeğe unuttum! Fehimancım sen beğenmiş miydin bu yemeği? Galiba kendi yemeğime yumulduğumdan biraz dikkatim dağılmış. Neyse tadı nasıl olursa olsun görüntü kurtarıyor.


İşte benim riski az seçimim, Lübnan piliç şiş. Közlenmiş patates gayet güzel. Mısır ise abartmıyorum inanın benim yediğim en güzel mısır olarak yer alıyor kafamda içine ne koymuşlar, nasıl pişirmişlerse şeker gibi! Tabağımı 5-6 tane mısırla dahi değiştirebilirdim, o kadar sevdim yani! Marullu lavaşlar da güzeldi. 


Yufka mı, lavaş mı desem sarılmış köfte. Beyti tarzı bir şey işte. Hatırladığım  kadarı ile arkadaşım bu yemekten çok tatmin olmadı. Banucum doğru hatırlıyorum, öyle değil mi?


Restoranda zaman zaman çalan Türk müziği eşliğinde yediğimiz bu yemekle Lübnan mutfağını keşfetmek  çok keyifliydi ama yemekten sonra Banu'nun aile ortamında içilen Türk kahvesinin tadı da bir başkaydı. Bu arada restoranın bir çorba, bir meze, bir ana yemek ve bir de içecekten oluşan öğlen yemeği menüsü 460 Ruble (25 lira). 
Not: Bu arada hele de yemekte benim gibi laf olsun diye su tüketen biri iseniz bu restoranda da Moskova'daki diğer restoranlarda da su sipariş etmeden önce iki kere düşünün derim ben. Çünkü bir kadeh suyun fiyatı yaklaşık 10 lira!

Спиридоньевский пер., 12/9

Kaynaklar:

3 yorum:

weekend lover dedi ki...

yummyyy!

Noni dedi ki...

Aaaa kahveler içilmiş ama benim haberim yoooook yaktım sizi kızlaaaarrr :)

Ayşe Gençer Memiş dedi ki...

Sorma canım Nonicim, bizim de haberimiz yoktu, yürürken yürürken çok spontane oldu:)